dinsdag 16 februari 2016

Geen BROOD meer?

En dan begin je glutenvrij en suikervrij te eten... en dus geen brood meer... en dat als overtuigd broodeter! Ja maar wat eet je dán? Mijn kinderen keken mij verbijsterd aan, bij de ontbijttafel. Waarom eet jij geen brood meer dan? Nou omdat mama wil kijken wat er gebeurt als ik geen graan meer eet. Oh. Mogen wij dan nog wel brood eten? Ja hoor. *opluchting aan tafel* want wat eet je in godsnaam als je geen B R O O D meer eet? Tja, dat moest ik ook nog uitvinden hoor... gebakken eieren met spek moest ik echt niet aan denken.. ik hield niet van hartige ontbijtjes. Ik ontbeet wel eens met havermout... niet helemaal Paleo maar achtte havermout niet als 'slecht' het is immers glutenvrij. Dus ontbeet ik dagen achter elkaar met havermout. Tot het letterlijk mijn neus uit kwam. De kinderen keken meewarig naar de drab in mijn ontbijtbord. Zeker met de rare noten, zaden en pitten die er bij zaten. 

Daarna ging ik yoghurt eten, dikke Griekse yoghurt, met wat noten, pitten en zaden en een stuk fruit er door en soms ook nog twee eetlepels havermout. Dat voelde al een stuk beter, ik zat er lang vol van. 
Op een dag had ik weinig tijd en kookte een ei en at een banaan. Tot mijn verbazing zat ik daar de hele ochtend vol van. Hmm, misschien toch maar eens eieren bakken als ontbijt? Met groenten? De eerste keer voelde het een beetje raar... maar mijn hele smaak veranderde... ik had geen behoefte meer aan broodachtige substanties met jam, hagelslag of kaas.  Daarna begon ik vooruit te koken en bakken. Zoete gegrillde aardappel, bakbanaan, een restje omelet met groenten, het ging prima als ontbijt, net als de banaan-ei-pannenkoekjes die ik eens maakte. En voor ik het wist, at ik gevarieerder dan ooit met allerlei nieuwe recepten. En deze recepten zal ik de komende tijd gaan delen met jullie! 

Mijn kinderen kijken mij inmiddels niet meer zo raar aan tijdens het ontbijt, en er wordt ook niet meer de hele tijd gevraagd 'wat eet jij daar mama?' en steeds vaker vragen er kinderen, mag ik ook een kokoscakeje? Mag ik ook een ei? Wat is dat voor amandelbrood, is dat lekker? Er worden hapjes geproefd en vaak goedgekeurd en soms hartgrondig afgekeurd ;-) Zelfs de Heren Autisten die toch een vrij rigide en soms beperkt eetpatroon hebben, worden nieuwsgierig en willen nieuwe dingen proberen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten